The importance of family involvement as a partner in basic education

Authors

  • Vanuza Rodrigues de Saboia Universidade Estadual do Ceará (UECE) Author
  • Vannorleide Rodrigues de Saboia Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) Author
  • Wagner Lima de Andrade Universidade Estadual do Ceará (UECE) Author
  • Antonia Célia Castro de Oliveira Jacó Fundação Universidade Estadual Vale do Acaraú Author
  • Helder Chagas Cavalcante Universidade Estadual do Ceará (FAFIDAM) Author
  • Maria de Fátima Chagas Raulino Nobre Universidade Estadual do Ceará (FAFIDAM) Author
  • Arlete de Sousa Silva Universidade Vale do Acaraú Author
  • Maryanne Kelly da Silva Lima Universidade Federal do Ceará Author
  • Katia Chirlley Xavier Candido Avelino Universidade Vale do Acaraú Author
  • Arisleda Silva Reginaldo Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) Author
  • Francisca Ineida de Freitas Sousa Alves UECE (FAFIDAM) Author

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16986179

Keywords:

Family, Basic education, School-family partnership

Abstract

Although family involvement is recognized as a key factor for educational success, its implementation faces challenges such as lack of time, economic barriers, and cultural barriers. These obstacles hinder full family collaboration, requiring schools to act as mediators in this relationship to foster a more effective educational environment. The objective of this study is to analyze the importance of family involvement as a partner in the educational process in basic education. The research used a qualitative narrative literature review approach, analyzing studies published between 2021 and 2025. Articles that address school-family collaboration and its impact on students’ academic and socio-emotional development were selected. Data collection was conducted in academic databases such as SciELO, Google Scholar, and ERIC. The analysis revealed that the partnership between families and schools is fundamental to student success. Active parental involvement results in greater motivation, better academic performance, and stronger emotional balance in students. However, challenges such as lack of time and financial hardship still limit family engagement. Therefore, schools must adopt inclusive practices and promote opportunities for dialogue, facilitating parental participation. Family involvement is essential for students’ educational success and comprehensive development. Effective collaboration between school and family results in a more favorable learning environment. To overcome these challenges, schools must create conditions that encourage active parental participation, recognizing their realities and ensuring a more inclusive and transformative educational process.

References

ARSÉNIO, Joana Filipa Nobre. Relação entre a escola e a família: participação e envolvimento no percurso escolar. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/server/api/core/bitstreams/fde44ad3-c5f4-4f92-b54c-8f4179ae8927/content. Acesso em: 08 jul. 2025.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 04 maio 2025.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 04 maio 2025.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 jul. 2025.

DA COSTA, Jonas Bezerra. 0 importância da participação da família na educação básica: fundamentos legais, estratégias práticas e desafios. BIUS – Boletim Informativo Unimotrisaúde em Sociogerontologia, v. 40, n. 34, p. 1-13, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/BIUS/article/view/12855. Acesso em: 08 jul. 2025.

DA SILVA, Joziele Elias do Carmo; TROVO, Kariny A. Delgado; MARTINS, Bárbara Amaral. A relação família-escola, segundo a literatura especializada. 2024. Disponível em: https://repositorio.ufms.br/jspui/retrieve/c0015ca6-42f3-4c9a-9187-efdd1f9302e6/17349.pdf. Acesso em: 08 jul. 2025.

DE ABREU SANTANA, Aline Canuto et al. O papel da família na educação: construindo pontes entre escola e lar. Revista Políticas Públicas & Cidades, v. 13, n. 2, p. e1010, 2024. Disponível em: https://journalppc.com/RPPC/article/view/1010. Acesso em: 09 jul. 2025.

DE MELO NASCIMENTO, Francisco Elionardo et al. A relação família e escola no processo educativo: uma revisão integrativa. Oikos: Família e Sociedade em Debate, v. 32, n. 2, p. 1-24, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/oikos/article/view/11824. Acesso em: 12 jul. 2025.

DE SOUZA CARVALHO, Kênia; EUGENIO, Aline Aparecida Perce. A importância da família na construção de uma aprendizagem saudável. Revista Científica Educ@ção, v. 10, n. 16, 2025. Disponível em: https://revista.periodicosrefoc.com.br/2/article/view/139. Acesso em: 12 jul. 2025.

DOS SANTOS, Deusimaria Soares; DOS SANTOS, Lucivânia Almeida; DE AZEVEDO, Gilson Xavier. A família educa e a escola ensina: juntas por uma educação melhor. REEDUC-Revista de Estudos em Educação (2675-4681), v. 7, n. 2, p. 36-61, 2021. Disponível em: http://www.revista.ueg.br/index.php/reeduc/article/view/11568. Acesso em: 12 jul. 2025.

FACCO, Cristiély. Impactos da terceirização da educação básica: estudo exploratório sobre as representações sociais das famílias atendidas. Caderno de Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia, v. 6, n. 1, p. 60-71, 2024. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/CPITT/article/view/5659. Acesso em: 12 jul. 2025.

GOMES, Eduardo Mendes et al. Um estudo sobre a participação da família no processo de desenvolvimento e aprendizagem dos alunos da educação básica. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2023/TRABALHO_COMPLETO_EV185_MD1_ID7761_TB8731_10122023154526.pdf. Acesso em: 12 jul. 2025.

IANTAS, Camila; KOGA, Viviane Terezinha. Família e escola: um estudo a partir das representações sociais de alunos da Educação Básica. Olhar de Professor, v. 27, p. 1-19, 2024. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23170. Acesso em: 12 jul. 2025.

MÁRIO, Jota Julião; DE ROSÁRIA GERO, Manuela. O papel dos pais e encarregados de educação no ensino básico pós-Covid-19: desafios e perspectivas na Escola Básica 25 de Junho, Chemba: The role of parents and guardians in basic education post-COVID-19: challenges and perspectives at Escola Básica 25 de Junho, Chemba. 2025. Disponível em: https://submissoesrevistacientificaosaber.com/index.php/rcmos/article/download/850/1894. Acesso em: 12 jul. 2025.

MATA, Lourdes et al. Envolvimento das famílias no processo educativo: perspetiva de futuros profissionais. Revista Portuguesa de Educação, v. 35, n. 2, p. 263-290, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/374/37473853015/37473853015.pdf. Acesso em: 08 jul. 2025.

NOGUEIRA, Maria Alice; RESENDE, Tânia de Freitas. Relação família-escola no Brasil: um estado do conhecimento (1997-2011). Educação: Teoria e Prática, v. 32, n. 65, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-81062022000100101&script=sci_abstract. Acesso em: 05 jul. 2025.

PAIVA, Érika de Lima. A importância do acompanhamento familiar no processo de aprendizagem em crianças na educação infantil. 2023. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74538. Acesso em: 07 jul. 2025.

RECH, Andréia Jaqueline Devalle; FREITAS, Soraia Napoleão. A importância da superação de barreiras entre família e escola para a construção de um trabalho colaborativo em prol da inclusão escolar do filho e aluno com altas habilidades/superdotação. Revista Educação Especial, v. 34, p. 1-26, 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3131/313165836022/313165836022.pdf. Acesso em: 08 jul. 2025.

REIS, Núbia Carmem Araújo Boa Sorte; BALIZA, Sheila Catarine P. Evangelista; DE OLIVEIRA, Eliane Guimarães. A importância da parceria família e escola. Disponível em: https://campusxii.uneb.br/seminariodeeducacao/public/files/470.pdf. Acesso em: 12 jul. 2025.

ROSA, Tatiana da; MAGALHÃES, Cleidilene Ramos; SILVEIRA, Luiza Maria de Oliveira Braga. Envolvimento família-escola e suas implicações no desempenho escolar na educação básica. Psicologia Escolar e Educacional, v. 28, p. e262230, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/WH4ZWCfNNvsKM4ZwZjQBWNM/. Acesso em: 08 jul. 2025.

TEIXEIRA, Ana Catarina Marinho et al. A importância da comunicação entre a escola e a família. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstreams/792d31a2-04f5-47eb-a405-3403d5cc086e/download. Acesso em: 08 jul. 2025.

Published

2025-08-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

SABOIA, Vanuza Rodrigues de et al. The importance of family involvement as a partner in basic education. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 5, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.16986179. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/454.. Acesso em: 14 dec. 2025.