Between Myths and Realities: environmental education and students' understanding of scorpions

Authors

  • Brenno Ademir Cordeiro Author
  • Henrique Elias da Silva Author
  • Karen Lohranny da Silva Author
  • Juliana do Nascimento Batista Author
  • Luan Antônio dos Santos Cabral Universidade Federal de Pernambuco Author
  • Maria Eduarda Pereira da Silva Author
  • Sterphany Dantas Silva Author

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16994930

Keywords:

Scorpions, Environmental Education, Science Education, Biological Prejudice, Public Health

Abstract

This study sought to investigate the prior knowledge, misconceptions, and conceptual advancements of regular nighttime high school students regarding scorpions, animals often associated with fear and danger, but which play an essential ecological role. The research was conducted at a state school in rural São Joaquim do Monte, Pernambuco, and involved administering questionnaires before and after an educational lecture, complemented by an interactive quiz. The initial assessment revealed significant gaps, such as difficulty identifying the structure responsible for venom inoculation and the widespread belief that all scorpions pose a risk to human health. After the intervention, the data revealed significant improvements: an increase in the number of correct answers regarding morphology, greater recognition of the ecological importance of scorpions, and a better understanding of prevention measures and behavior in the event of accidents. Furthermore, a significant portion of the students reported having changed their perception of these animals, coming to recognize them as essential for environmental balance. The results reinforce the importance of critical and contextualized environmental education as a tool to deconstruct myths, combat biological prejudices, and promote more conscious and responsible attitudes toward venomous fauna.

References

BARBOSA, A. C.; SILVA, E. L. O ensino de ciências e a democratização do conhecimento: desafios e possibilidades. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Saúde, v. 9, n. 1, p. 45-60, 2017.

BRAGA, R. B. et al. Metodologias participativas na educação em saúde: uma revisão sistemática. Saúde e Sociedade, v. 27, n. 2, p. 628-642, 2018.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 1999.

BRASIL. Ministério da Saúde. Protocolo para atendimento a acidentes por animais peçonhentos. Brasília: Ministério da Saúde, 2019.

BRITO, C. V. B. S. et al. Perfil dos atendimentos antirrábicos humanos no agreste pernambucano, 2010-2012. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 26, n. 1, p. 161-168, 2014.

CARMO, M. G. et al. Concepções sociais sobre escorpiões e implicações para a prevenção de acidentes. Revista de Educação Ambiental, v. 16, n. 2, p. 125-138, 2021.

CARVALHO, I. C. M. et al. Educação ambiental e território: desafios para a formação de professores na contemporaneidade. Revista Educação e Sociedade, v. 42, p. 1-20, 2021.

CASTRO, A. P. et al. A Educação Ambiental como Ferramenta Pedagógica no Ensino de Ciências: práticas e possibilidades. Revista Práxis Educacional, v. 16, n. 41, p. 238-257, 2020.

CHOW, A. et al. Morphological characterization of scorpion prosoma and metasoma. Journal of Arachnology, v. 42, n. 3, p. 243-251, 2014.

COSTA NETO, E. M. Mitos e preconceitos relacionados aos animais peçonhentos: uma revisão. Ciência & Saúde Coletiva, v. 5, n. 2, p. 353-362, 2000.

COSTA, M. M.; OLIVEIRA, R. Educação ambiental no ensino médio: estudo de caso em uma escola pública. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 45-59, 2017.

CUPOLILLO, E. et al. Escorpionismo no Brasil: panorama epidemiológico e desafios para a saúde pública. Cadernos de Saúde Pública, v. 35, n. 7, p. e00022519, 2019.

FRANÇA, F. M. G. et al. Educação ambiental e a valorização da fauna silvestre: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 1, p. 45-58, 2017.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental: caminhos trilhados e desafios da construção de uma proposta crítica. Revista Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 187-210, 2005.

LIRA-DA-SILVA, R. M. et al. Escorpiões de importância médica no Brasil. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, v. 53, p. e20200116, 2020.

LIRA-DA-SILVA, R. M. et al. Escorpionismo no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2011.

LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental crítica: contribuições para a construção de uma pedagogia do sujeito ecológico. Cadernos CEDES, v. 32, n. 86, p. 129-143, 2012.

LOUREIRO, M. A. Desenvolvimento da consciência ecológica em contextos educacionais. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 45-62, 2012.

MENDONÇA, J. A. et al. Avaliação do uso de quiz como recurso pedagógico para o ensino de ciências no ensino médio. Revista Ensino em Perspectivas, v. 3, n. 2, p. 112-124, 2022.

MONTEIRO, S. M. et al. Ensino de Ciências e saberes populares: reflexões a partir de práticas com aracnídeos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 577-602, 2019.

NUNES, M. A. et al. Educação ambiental para conservação da biodiversidade: o papel da escola. Educação & Sociedade, v. 41, n. 150, p. 789-806, 2020.

POLIS, G. A. The Biology of Scorpions. Stanford: Stanford University Press, 1990.

RECKZIEGEL, G. et al. Morfologia e identificação de escorpiões do gênero Tityus: aspectos relevantes para o controle e prevenção. Revista Brasileira de Zoologia, v. 37, n. 1, p. 1-12, 2020.

REZENDE, M. P. et al. Educação em Saúde: estratégias e desafios no ambiente escolar. Revista Ciência e Saúde Coletiva, v. 25, n. 9, p. 3485-3494, 2020.

SANTOS, E. S. et al. Preconceito biológico e conservação: percepções de estudantes sobre serpentes e escorpiões. Revista Educação Ambiental em Ação, v. 20, n. 76, p. 1-15, 2022.

SANTOS, M. C. S. et al. Estratégias lúdicas no ensino de biologia: o uso do quiz como ferramenta avaliativa e motivadora. Revista Ciência & Ensino, v. 2, n. 1, p. 98-110, 2017.

SAUVÉ, L. Currents in environmental education: mapping a complex and evolving pedagogical field. Canadian Journal of Environmental Education, v. 10, n. 1, p. 11-37, 2005.

SILVA, F. L. et al. Ecological role of scorpions in tropical environments. Biota Neotropica, v. 18, 2018.

SILVA, R. F. et al. Conhecimento local e identificação de espécies de escorpiões no Nordeste do Brasil: desafios para o manejo e prevenção de acidentes. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, v. 17, n. 1, p. 44, 2021.

SILVA, V. M. et al. Educação em saúde e prevenção de acidentes com animais peçonhentos: uma abordagem com alunos do ensino fundamental. Revista Saúde & Ciência, v. 10, n. 2, p. 61-68, 2021.

Published

2025-08-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

CORDEIRO, Brenno Ademir; SILVA, Henrique Elias da; SILVA , Karen Lohranny da; BATISTA, Juliana do Nascimento; CABRAL, Luan Antônio dos Santos; SILVA , Maria Eduarda Pereira da; SILVA , Sterphany Dantas. Between Myths and Realities: environmental education and students’ understanding of scorpions. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 5, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.16994930. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/453.. Acesso em: 14 dec. 2025.