State Violence, Politics of Death and Production of Knowledge: Epistemological Overflights with Michel Foucault, Giorgio Agamben, Achille Mbembe, and Sayak Valencia

Authors

  • Renan Vieira de Santana Rocha Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author https://orcid.org/0000-0003-4981-2854
  • Maria de Fátima Ferreira Queiróz Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Ana Rita Oliveira do Carmo Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Andrea Braga Salgueiro Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Annie Louise Saboya Prado Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Cauana Figueiredo Donat Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Fernanda Florêncio de Souza Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Joana Patrícia dos Santos Costal Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • José Ferreira de Santana Netto Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Juliana da Silva Anastácio Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Juliana Tamires Cunha Morgado dos Santos Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Julie Larissa da Silva Oliveira Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Luiz Rodrigo Boiko Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author
  • Marcella dos Santos Oliveira Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Author

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15406094

Keywords:

State Violence, Death Policies, State Racism, Thanatopolitics, Necropolitics, Gore Capitalism

Abstract

Studies on State violence and death policies have assumed undeniable relevance in late-modern coloniality, especially in the Brazilian context, where such mechanisms manifest in everyday and structural ways. This article, methodologically framed as a teaching experience report, aims to analyze a pedagogical practice focused on State violence and death policies within a graduate-level course. The rationale for this study lies in the need to share higher education teaching practices that are grounded in the scope of the Human and Social Sciences, contributing to a collective critical reflection on how educators have been addressing these themes in Brazilian universities. The analysis is based on the academic trajectory of the course, establishing epistemological dialogues with Michel Foucault, Giorgio Agamben, Achille Mbembe, and Sayak Valencia. The article thus seeks to highlight how these theoretical frameworks may contribute to academic debate and to the critical training of graduate students in the Humanities and Social Sciences. Lastly, the importance of this type of study is emphasized for the collective construction of ethically and politically positioned pedagogical practices in graduate education, promoting what we consider a sharing of good teaching practices in Brazilian higher education.

Author Biographies

  • Renan Vieira de Santana Rocha, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Psicólogo Sanitarista (UFBA). Doutor em Saúde Coletiva (UFBA). Professor da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), junto à Graduação em Serviço Social, ao Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Políticas Sociais (PPGSSPS/UNIFESP) e ao Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde (PPGICS/UNIFESP) - no âmbito dos quais é, também, Coordenador do Circuladô: Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva, Saúde Mental e Relações Étnico-Raciais (CIRCULADÔ/UNIFESP).

  • Maria de Fátima Ferreira Queiróz, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Graduada em Fisioterapia pela Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais (1980), Mestrado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (1999), Doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós Doutorado em "História Global do Trabalho e dos Conflitos Sociais" do Instituto de História Contemporânea da Universidade Nova de Lisboa (2016). Atualmente docente pesquisadora, Associada IV, da Universidade Federal de São Paulo-Campus Baixada Santista. Desenvolvimento de atividades de Ensino com alunos dos seis cursos de graduação no Eixo Trabalho em Saúde. Orientadora credenciada no Programa de Mestrado Ensino de Ciências da Saúde(Modalidade Profissional) do CEDESS-UNIFESP. Orientadora Credenciada no Programa de Pós Graduação em Serviço Social e Políticas Sociais, do campus Baixada Santista, Universidade Federal de São Paulo. Membro do Grupo de Investigação: História Global do Trabalho e dos Conflitos Sociais da Universidade Nova de Lisboa e Membro do Observatório para as Condições de Vida e Trabalho em Portugal (OCVT), ambos coordenados pela Prof. Dra. Raquel Varela. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos Reflexos de Palmares, da Universidade Federal de São Paulo, sob a coordenação da Profa. Dra. Renata Gonçalves. Pesquisadora no Núcleo de Estudos e Pesquisa: Trabalho, Questão Social e América Latina-NEPTQSAL, sob coordenação do Prof. Dr. Ricardo Lara. Estudos e pesquisas na área de Trabalho e Saúde, Saúde Coletiva e Saúde do Trabalhador, atuando principalmente nos seguintes áreas temáticas: Trabalho e Saúde no geral e no trabalho portuário, aspectos relacionados à Organização do Trabalho, Análise Ergonômica das Condições de Trabalho e Fadiga gerada pelo trabalho. 

  • Ana Rita Oliveira do Carmo, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Aluna Especial em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Andrea Braga Salgueiro, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Aluna Especial em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Annie Louise Saboya Prado, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Mestranda em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Cauana Figueiredo Donat, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Aluna Especial em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Fernanda Florêncio de Souza, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Mestranda em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Joana Patrícia dos Santos Costal, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Mestranda em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • José Ferreira de Santana Netto, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Mestrando em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Juliana da Silva Anastácio, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Mestranda em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Juliana Tamires Cunha Morgado dos Santos, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Mestranda em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Julie Larissa da Silva Oliveira, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Mestranda em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Luiz Rodrigo Boiko, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Aluno Especial em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

  • Marcella dos Santos Oliveira, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

    Mestranda em Serviço Social e Políticas Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

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Published

2025-05-14

Issue

Section

Articles

How to Cite

ROCHA, Renan Vieira de Santana et al. State Violence, Politics of Death and Production of Knowledge: Epistemological Overflights with Michel Foucault, Giorgio Agamben, Achille Mbembe, and Sayak Valencia. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 5, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15406094. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/401.. Acesso em: 13 dec. 2025.