Academic Doping: the use of medications to enhance student performance
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15183923Keywords:
Academic Performance, Methylphenidate, Self-medicationAbstract
Academic doping is the use of substances, such as stimulant medications and nootropics, with the intention of enhancing academic performance. Many students resort to these products in search of greater concentration, memory, and productivity, especially during high-pressure periods, such as tests and exams. However, the use of these substances without medical guidance can lead to serious health risks, including psychological and physical side effects. This research aims to analyze academic doping among university students, its motivating factors, risks, and ethical and social implications. This qualitative narrative review analyzed studies from 2021 to 2025 on academic doping, searching databases such as SciELO and PubMed. Only articles in Portuguese with rigorous methodologies were included. Academic doping has increased among university students, driven by academic pressure and the easy access to psycho-stimulants such as methylphenidate. The use of these substances without a prescription poses health risks and raises ethical questions. Academic doping, driven by university pressure and easy access to psycho-stimulants, requires awareness and public policies to prioritize students’ mental health and well-being.
References
ASSIS, Selvina Maria Alves; DA SILVA, Nayra Beatriz Leal Carreiro; SARAIVA, Louise Cristina Freitas. O uso indiscriminado do metilfenidato para aperfeiçoamento cognitivo por jovens. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 12, p. 2857-2870, 2024.
DA SILVA, Danielle et al. O uso off label do metilfenidato por estudantes universitários no Brasil para o neuroaprimoramento cognitivo. Brazilian Journal of Health Review, v. 7, n. 2, p. e67728-e67728, 2024.
DA SILVA BARBOSA, Carla; MARQUEZ, Carolinne Oliveira; ASSUNÇÃO, Leonardo Flor. O uso inadequado de Ritalina® para melhoramento acadêmico universitário. Research, Society and
Development, v. 12, n. 13, p. e100121344315-e100121344315, 2023.
DE LIMA GOMES, Láysa Rodrigues et al. Uso do cloridrato de metilfenidato por estudantes universitários da área da saúde: uma revisão sistemática. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 17, n. 1, p. e7380-e7380, 2025.
DE OLIVEIRA, Victor Tavares et al. Uso off label de psicoativos por universitários: motivações sociais, acadêmicas e aspectos clínicos. Research, Society and Development, v. 13, n. 11, p. e23131147276-e23131147276, 2024.
DE OLIVIERA ARAÚJO, Samira; DOS SANTOS, Viviane Marinho. Uso de lisdexanfetamina para melhoria cognitiva: implicações éticas e consequências para estudantes universitários. COGNITIONIS Scientific Journal, v. 7, n. 2, p. e555-e555, 2024.
FORTE, Sérgio Alexandre Barreira. A utilização de fármacos nootrópicos por estudantes de nível superior para melhora do desempenho acadêmico. Scire Salutis, v. 13, n. 1, p. 12-26, 2023.
HEY, Thomas Gabriel; DOS SANTOS, Matheus Henrique Lopes; FERREIRA, Emilene Dias Fiuza. Prevalência do consumo de psicoestimulantes em estudantes de medicina em uma universidade do noroeste do Paraná. Revista Contemporânea, v. 4, n. 10, p. e6001-e6001, 2024.
MEGIANI, Isabela Nishimura et al. Estudo epidemiológico sobre o uso abusivo das drogas da inteligência por universitários: perigo para saúde física e mental?. RECISATEC-Revista Científica Saúde e Tecnologia, v. 3, n. 12, p. e312323-e312323, 2023.
MEINERS, Micheline Marie Milward de Azevedo et al. Percepções e uso do metilfenidato entre universitários da área da saúde em Ceilândia, DF, Brasil. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 26, p. e210619, 2022.
MUNIZ, Letícia Ribeiro; DE ALMEIDA, Karine Cristine. Avaliação do consumo de estimulantes cerebrais entre os acadêmicos do curso de Medicina de um centro universitário no interior de Minas Gerais. Brazilian Applied Science Review, v. 5, n. 3, p. 1314-1326, 2021.
RODRIGUES, Scarlett Gomes Breves; DE SOUSA, Maria Fernanda Rodrigues; DIAS, Adriana Keila. O cérebro sob pressão e as pílulas da inteligência: uso de drogas e medicamentos para aumento do desempenho acadêmico. Revista Saúde Dos Vales, v. 2, n. 2, p. 1-18, 2025.
SANTO ROCHA, Gabryel do Espírito. O risco do uso indiscriminado do modafinil para o melhoramento no desempenho acadêmico. 2022.
SCHUINDT, Alessandra de Almeida Pontes; MENEZES, Vitória Chaves; DE CARVALHO ABREU, Clezio Rodrigues. As consequências do uso da Ritalina sem prescrição médica. Revista Coleta Científica, v. 5, n. 10, p. 28-39, 2021.
VIEIRA, Sarah Nunes; RODRIGUES, Daysa Pedrone Mateus; DOS SANTOS ORSSATTO, Cleidiane. Uso do metilfenidato para a melhoria do desempenho cognitivo em acadêmicos. NATIVA-Revista de Ciências, Tecnologia e Inovação, v. 5, n. 1, p. 130-138, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
