From diagnosis to treatment: multidisciplinary approach and quality of life in ADHD

Authors

  • Nívia Larice Rodrigues de Freitas Universidade Nilton Lins Author
  • Odailson Nogueira dos Santos Faculdade Metropolitana de Manaus (Fametro) Author
  • Allyne Kelly Carvalho Farias Faculdade de Saúde, Ciências Humanas e Tecnológicas do Piauí – Centro Universitário Uninovafapi Author
  • Emanuelle da Rocha Silva Universidade Cruzeiro do Sul Author
  • Rodrigo Manoel Ferreira Carrapeiro Universidade Federal do Amazonas Author
  • Dayna Aragão Benchimol Universidade Nilton Lins Author
  • Quintiliana Maria Albuquerque Carvalho Universidade Estadual do Piauí (UESPI) Author
  • Fábia Gonçalves Ribeiro Alves Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL) Author
  • Eduardo Martins da Cruz Universidade Gama Filho Author
  • Luiz Gustavo Bento Brandão Universidade Paulista (UNIP) Author
  • Lucas Mantovani Cardoso Faculdade de Medicina de Jundiaí Author
  • Gabriel Ximenes de Meneses Universidade Nilton Lins Author
  • Nilcéia Janine Pereira Ribeiro Faculdade de Ciências e Educação Sena Aires Author
  • Vannorleide Rodrigues de Saboia Universidade Estadual Vale do Acaraú Author
  • Vanuza Rodrigues de Saboia Universidade Estadual do Ceará Author

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15183767

Keywords:

Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Learning Disabilities, Multidisciplinary Care Team

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) represents a significant challenge for public health, considering its impact on various aspects of the lives of affected individuals. The manifestations of the disorder, such as inattention, impulsivity, and hyperactivity, hinder academic performance, social interactions, and emotional well-being, which justifies the need for a deeper look into its implications. Multidisciplinary intervention in the treatment of ADHD emerges as a promising strategy, with the potential to improve the quality of life of patients by integrating different specialties into the therapeutic approach. This study aims to analyze the multidisciplinary intervention and its impact on the quality of life of patients with ADHD. A qualitative narrative review was conducted between February and March 2025, with the selection of publications from 2021 to 2025. The descriptors used were “Attention Deficit Hyperactivity Disorder,” “Learning Disabilities,” and “Multidisciplinary Care Team.” Searches were conducted in the SciELO, Google Scholar, and PubMed databases, including articles in Portuguese and excluding studies with inadequate methodologies or inconclusive results. The review identified the importance of a multidisciplinary approach in the treatment of ADHD, involving doctors, psychologists, nutritionists, speech therapists, educators, and nurses. The integrated work of these professionals has shown good results in symptom control and the improvement of patients’ quality of life, highlighting the importance of early diagnosis and continuous follow-up.

References

ANDRADE, W.; RODRIGUES DE CARVALHO, P. V.; ELOI DE ALMEIDA, V. TDAH no ambiente escolar: desafios e estratégias para inclusão utilizando a gamificação. SciELO Preprints, 2025. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.11241. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/11241. Acesso em: 21 fev. 2025.

ARAÚJO, H. C.; DO CARMO, W. J. Relato de experiência de um projeto de intervenção com alunos da educação infantil com suspeita de TDAH. Altus Ciência, v. 23, n. 23, p. 107-120, 2024. Disponível em: http://revistas.fcjp.edu.br/ojs/index.php/altusciencia/article/view/221. Acesso em: 01 mar. 2025.

BERTOL, R. Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH). 2022. Disponível em: https://repositorio.uninter.com/handle/1/927. Acesso em: 21 fev. 2025.

DANTAS, A. R. et al. As estratégias pedagógicas para se trabalhar com o aluno TDAH. Pedagogia–Desafios e Práticas Pedagógicas no Contexto Amazônico, v. 1, p. 42-49, 2023. Disponível em: https://www.academia.edu/download/115020195/978-65-5866-2594.cap.pdf. Acesso em: 21 fev. 2025.

DE SOUSA, D. D.; DE SOUSA, F. L. V.; DE OLIVEIRA, M. R. dos S. ATUAÇÃO DA FISIOTERAPIA NO TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO. Revista Novos Desafios, v. 4, n. 2, p. 102-109, 2024. Disponível em: http://novosdesafios.inf.br/index.php/revista/article/view/102. Acesso em: 21 fev. 2025.

DOS SANTOS, E. C. O. et al. Os jogos como instrumentos de intervenção pedagógica para estudantes com TDAH e Dislexia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 16, n. 13, p. e6999-e6999, 2024. Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/6999. Acesso em: 21 fev. 2025.

LUDVIG, G. de S. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade: estratégias pedagógicas para potencializar a aprendizagem. 2022. Disponível em: https://repositorio.uergs.edu.br/xmlui/handle/123456789/2657. Acesso em: 21 fev. 2025.

MARTINS, J. M. B. et al. Transtorno do déficit de atenção e hiperatividade: estratégias pedagógicas alternativas para o processo de ensino-aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental. 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7578. Acesso em: 21 fev. 2025.

MORAIS, M. P. J. L. de; ALMEIDA, M. C. A. de. Atuação profissional e participação familiar frente ao tratamento de TDAH em crianças: revisão integrativa. Brazilian Journal of Health Review, v. 8, n. 1, p. e77521, 2025. DOI: 10.34119/bjhrv8n1-362. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/77521. Acesso em: 21 fev. 2025.

PEREIRA, A. C. C.; BEZERRA, T. H. D.; CORREIA, A. R. L.; PESENTE, G. M. A ATUAÇÃO DO FARMACÊUTICO NA DISPENSAÇÃO DE METILFENIDATO NO TRATAMENTO DE TDAH EM CRIANÇAS. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v. 12, n. 1, 2024. DOI: 10.61164/rmnm.v12i1.3130. Disponível em: https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/3130. Acesso em: 21 fev. 2025.

SILVA, D. D. S. da. Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade: uma abordagem pedagógica sobre os discursos e desafios do atendimento ao aluno do ensino fundamental–anos iniciais. 2023. Disponível em: https://dspace.uniceplac.edu.br/handle/123456789/2200. Acesso em: 21 fev. 2025.

SILVA, M. E. W. de B. et al. Intervenção multiprofissional no paciente com Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 5, n. 4, p. 2207–2218, 2023. DOI: 10.36557/2674-8169.2023v5n4p2207-2218. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/537. Acesso em: 21 fev. 2025.

SOUSA, G. R. de. O processo de ensino-aprendizagem de alunos com TDAH. 2023. Disponível em: http://umbu.uft.edu.br/handle/11612/6158. Acesso em: 21 fev. 2025.

SOUSA, M. B. de et al. Assistência de enfermagem no cuidado de pessoa com TDAH: uma revisão integrativa. REVISTA DELOS, v. 18, n. 64, p. e4037, 2025. DOI: 10.55905/rdelosv18.n64-072. Disponível em: https://ojs.revistadelos.com/ojs/index.php/delos/article/view/4037. Acesso em: 21 fev. 2025.

TARGA, N. R. B. de S.; SOUZA, T. F. B. de. Estratégias de ensino da leitura e interpretação de texto para alunos com TDAH no 9º ano do ensino fundamental da rede estadual em Braço do Rio: um enfoque na Língua Portuguesa. 2024. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/5684. Acesso em: 21 fev. 2025.

Published

2025-04-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

FREITAS, Nívia Larice Rodrigues de et al. From diagnosis to treatment: multidisciplinary approach and quality of life in ADHD. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 4, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15183767. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/375.. Acesso em: 15 dec. 2025.