The game as a pedagogical tool: a strategy for learning chemistry in higher education
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15130554Keywords:
Learning, Teaching of Chemical Chemistry, Game, University educationAbstract
This article investigates the use of educational games as a pedagogical tool in the teaching of Analytical Chemistry, with an emphasis on complexometric volumetry. To this end, the board game Kingdom of Complexes was developed, designed to make learning more dynamic and interactive. The research explores the theoretical foundation of the role of playfulness in education, highlighting its relevance in active knowledge construction and student engagement. The methodology includes a description of the game, its rules, and practical application, demonstrating its effectiveness in assimilating theoretical content traditionally considered complex. The results indicate that the playful approach enhances student motivation, promotes collaborative learning, and facilitates concept retention, reinforcing the potential of educational games as an innovative didactic strategy in higher education.
References
COSCRATO, G. Desenvolvimento de jogos lúdicos para o ensino. 2010.
DEMO, P. Educação e qualidade. Campinas: Autores Associados, 2004.
DOHME, V. O valor educacional dos jogos: jogos e dicas para empresas e instituições de educação. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
FEUERSTEIN, R. Mediated learning experience. New York: Springer, 1997.
FIALHO, L. Jogos didáticos na educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
GADAMER, H. Verdade e método. Petrópolis: Vozes, 1985.
GROSSI, M. G. R. O lúdico na aprendizagem de alunos de cursos técnico, graduação e mestrado: relatos de experiências. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1689–1709, 2017.
HOPPE, D.; KROEFF, J. Aprendizagem significativa por jogos. Porto Alegre: UFRGS, 2014.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2000.
OLIVEIRA, M. A. Jogos e aprendizagem significativa: uma abordagem interdisciplinar. Revista Educação e Sociedade, v. 37, n. 135, p. 311-327, 2016.
PEREIRA, R. Metodologias ativas no ensino de química. São Paulo: USP, 2011.
PEREIRA, R. Jogos educativos na química: uma estratégia para o ensino de conteúdos abstratos. Revista Brasileira de Ensino de Química, v. 39, n. 2, p. 145-160, 2017.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001.
ROBAINA, J. V. Química através do lúdico: brincando e aprendendo. Canoas: ULBRA, 2008.
SALEN, K. E. Rethinking learning in the digital age. New York: Teachers College Press, 2008.
SILVA, L.; ALMEIDA, F. O uso de jogos didáticos na educação: boas potencialidades e desafios. Revista Educação em Foco, v. 8, n. 2, p. 123-140, 2015.
VASCONCELOS, S. Química analítica para ciências da saúde. Belo Horizonte: UFOP, 2019.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
