Health education in high-risk prenatal care: interprofessional interventions for the prevention of congenital syphilis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14762896

Keywords:

Health Education, Prenatal Care, Disease Prevention, Congenital Syphilis

Abstract

Congenital syphilis is a serious public health problem, especially in developing countries, due to vertical transmission during pregnancy or childbirth. Although preventable, the lack of early diagnosis and treatment adherence results in severe complications for the newborn. In high-risk prenatal care, health education plays a central role in raising awareness among pregnant women, requiring an interprofessional approach to ensure preventive behaviors and adherence to care. The infection, caused by the bacterium Treponema pallidum, can lead to malformations, neurological impairment, and even fetal death. Prevention involves early diagnosis and treatment with penicillin. Health education aims to empower pregnant women, build bonds, and promote informed decisions, with the support of multiprofessional teams. This study conducted an integrative review of 947 articles, of which 10 were included, published between 2020 and 2024. Strategies such as shared consultations and home visits were analyzed. The results showed higher treatment adherence and a reduction in complications, demonstrating the effectiveness of the multiprofessional approach. Despite challenges in remote areas, the interprofessional model strengthened care and maternal-infant health, proving essential in preventing congenital syphilis.

References

BARBOSA, R. M.; ARCURI, M. B. Reflexões acerca de incidência de sífilis no município de Teresópolis. Revista da JOPIC, v. 7, n. 11, 2021. Disponível em: https://revista.unifeso.edu.br/index.php/jopic/article/view/3043. Acesso em: 24 jan. 2025.

BARROS, G. M. et al. A natimortalidade no município do Rio de Janeiro: um estudo dos fatores relacionados aos óbitos fetais com peso maior ou igual a 2.500 g. 2022. Tese de Doutorado. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/56210. Acesso em: 23 jan. 2025.

DIAS, R. M. G. et al. Matriciamento em pré-natal de risco habitual na atenção primária em município de tríplice fronteira. 2022. Disponível em: https://dspace.unila.edu.br/items/61589da9-3eb2-4b06-bc46-353aa82a4e08. Acesso em: 20 jan. 2025.

FERREIRA, M. G. B. L. et al. Percepção de gestantes sobre o cuidado durante o período de pré-natal em uma Estratégia de Saúde da Família. 2022. Disponível em: https://www.repositorio.ufal.br/handle/123456789/11986. Acesso em: 20 jan. 2025.

FONSECA, L. H. L.; POSSAMAI, T. R. P. Pré-natal tardio: levantamento de dados via DATASUS na cidade de Sinop Mato Grosso nos anos de 2017 à 2021. Revista Mato-grossense de Saúde, v. 3, n. 1, p. 27-47, 2024. Disponível em: https://revistas.fasipe.com.br/index.php/REMAS/article/view/297. Acesso em: 14 jan. 2025.

OLIVEIRA, L. L. O papel do enfermeiro na identificação e tratamento precoce dos casos de sífilis no município de Presidente Kennedy-ES. 2021. Disponível em: https://repositorio.ivc.br/handle/123456789/1222. Acesso em: 22 jan. 2025.

ROCHA, M. E. M. O. et al. Sífilis gestacional e congênita na atenção básica: olhares de mulheres e profissionais de saúde acerca do cuidado. 2021. Tese de Doutorado. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/66424. Acesso em: 24 jan. 2025.

SANT’ANA, E. S. O. M. et al. Educação permanente para a atenção pré-natal: percepção das enfermeiras no contexto da Estratégia Saúde da Família em um município da Bahia. 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38158. Acesso em: 13 jan. 2025.

SANTIAGO, L. L. et al. Elaboração e validação de tecnologia educacional para gestantes sobre o pré-natal odontológico. 2022. Tese de Doutorado. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/66269. Acesso em: 17 jan. 2025.

SANTOS, J. S. et al. Análise dos fatores associados à gestação de alto risco no estado da Paraíba, Brasil. 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/23342. Acesso em: 15 jan. 2025.

Published

2025-01-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

DOVAL, Giovanna dos Reis; MARQUES, Jania Maria; ROCHA, Iany Santos; RODRIGUES, Gustavo Tavares Ruiz; OLIVEIRA, Victoria Hamaoka de; LIMA, Jania Magalhães Paz de; SANTOS, Evelyn Larissa Viana. Health education in high-risk prenatal care: interprofessional interventions for the prevention of congenital syphilis. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 1, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.14762896. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/289.. Acesso em: 5 feb. 2025.