The impact of excessive screen use on children’s cognitive and behavioral development
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14622469Keywords:
Child Development, Early Childhood Education, Dependence on TechnologyAbstract
The impact of excessive screen time on child development is a worrying issue in the current context, characterized by the increasing digitalization of society. This study aims to analyze the impact of excessive screen time on child cognitive and behavioral development, providing support for public policies, pedagogical practices, and family guidance that promote children’s well-being in a digitalized environment. This is a qualitative narrative literature review research, carried out between October and December 2024, analyzing studies published between 2020 and 2024. The search was conducted in academic databases such as SciELO, Google Scholar, and PubMed, using strategic descriptors such as “Child Development,” “Early Childhood Education,” and “Technology Dependence.” The inclusion criteria considered articles published in Portuguese, between 2020 and 2024, with solid methodological approaches and relevant to the topic. The exclusion criteria eliminated articles with inadequate methodologies, inconsistent, or incomplete results. It has been found that excessive screen time can compromise children’s cognitive, behavioral, and physical development. From a cognitive perspective, difficulties such as fragmented attention and lack of reflection are observed. Behaviorally, there are impairments in social skills, such as empathy and verbal communication, in addition to increased anxiety and irritability. Physical effects include a sedentary lifestyle, obesity, and postural problems, in addition to sleep deprivation, which affects school performance and emotional regulation. In view of this, balance is essential, and supervision by parents, educators, and health professionals is indispensable.
References
BRITO JUNIOR, Wander Medeiros de. O excesso de tempo frente as telas e os resultados sobre os possíveis impactos no desenvolvimento infantil. 2023. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/xmlui/handle/riufcg/34827. Acesso em: 18 dez. 2024.
DE ARAÚJO, Isabella Francisca Monteiro et al. O impacto da exposição a telas no desenvolvimento infantil: evidências e recomendações práticas. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 6, n. 11, p. 3938-3949, 2024. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/2439. Acesso em: 18 dez. 2024.
DE CARVALHO ABUD, Ana Beatriz et al. Os impactos do uso de telas na primeira infância. In: Congresso Médico Acadêmico UniFOA. 2024. Disponível em: https://conferenciasunifoa.emnuvens.com.br/congresso-medvr/article/view/1559. Acesso em: 18 dez. 2024.
DO LAGO, Oséias Santos Folha; DE ANDRADE, Paulo Antonio Rufino; BASTOS, Alder Thiago. Os impactos da utilização de telas na primeira infância: as consequências frente ao Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Revista Brasileira de Desenvolvimento e Inovação, v. 1, n. 1, 2024. Disponível em: https://rbdin.com.br/index.php/revista/article/view/29. Acesso em: 18 dez. 2024.
GOMES, Barbara Rabelo; DA GAMA, Escarletty Emilay Campos. A era digital: os impactos da tecnologia para o desenvolvimento infantil. Revista Contemporânea, v. 4, n. 11, p. e6538-e6538, 2024. Disponível em: https://ojs.revistacontemporanea.com/ojs/index.php/home/article/view/6538. Acesso em: 18 dez. 2024.
GONÇALVES, Isabela; DE LIMA, Salete Barbosa; SOARES, Gênesis Guimarães. Desenvolvimento infantil e aprendizagem: os impactos da exposição excessiva das telas digitais. Semana de Pedagogia, p. 324-329, 2024. Disponível em: http://anais2.uesb.br/index.php/seped/article/view/2442. Acesso em: 18 dez. 2024.
KNUPP, Antonio Jorge Ferreira et al. Implicações no desenvolvimento comportamental e emocional em crianças devido uso excessivo de dispositivos eletrônicos. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 10, p. 4115-4129, 2024. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/16016. Acesso em: 18 dez. 2024.
LIMA, Mirella Maria et al. Impacto do tempo de tela no desenvolvimento cognitivo e comportamental de crianças em idade pré-escolar. Periódicos Brasil. Pesquisa Científica, Macapá, Brasil, v. 3, n. 2, p. 1472–1479, 2024. DOI: 10.36557/pbpc.v3i2.194. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/529. Acesso em: 18 dez. 2024.
LIMA DO NASCIMENTO, Maria Fernanda et al. O excesso de telas na infância: qual é o real impacto para o desenvolvimento infantil? Revista Encontros Científicos UniVS, v. 6, n. 2, 2024. Disponível em: https://rec.univs.edu.br/index.php/rec/article/view/281/223. Acesso em: 18 dez. 2024.
LIMA, Thayná Bezerra et al. Efeitos da exposição excessiva de telas no desenvolvimento infantil. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 5, n. 4, p. 2231-2248, 2023. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/529. Acesso em: 18 dez. 2024.
LIRA, Kamille Nivea Dantas et al. Uso de telas: impactos no desenvolvimento cognitivo e processos de aprendizagem. Observatório de la Economía Latinoamericana, v. 22, n. 7, p. e5850-e5850, 2024. Disponível em: https://ojs.observatoriolatinoamericano.com/ojs/index.php/olel/article/view/5850. Acesso em: 18 dez. 2024.
MARTINS, Bárbara Karaoglan Leite et al. Os impactos do uso de telas no neurodesenvolvimento infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 8, p. 3414-3420, 2024. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/15385. Acesso em: 18 dez. 2024.
RAMOS, Evellyn Thauany Gomes et al. Atraso do desenvolvimento neuropsicomotor e efeitos psicológicos associados ao uso excessivo de telas na infância. Brazilian Journal of Health Review, v. 7, n. 5, p. e74107-e74107, 2024. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/74107. Acesso em: 18 dez. 2024.
SOUZA, Bárbara Couto de; FERNANDES, Lucas Guilherme. Excesso de telas na infância: o impacto no desenvolvimento infantil. Revista Sociedade Científica, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 5513–5536, 2024. DOI: 10.61411/rsc202488017. Disponível em: https://journal.scientificsociety.net/index.php/sobre/article/view/880. Acesso em: 18 dez. 2024.
VASCONCELOS, Yana Lara Cavalcante et al. O impacto do uso excessivo de telas no desenvolvimento neuropsicomotor de crianças: uma revisão sistemática. Revista Foco, v. 16, n. 11, p. e3308-e3308, 2023. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/3308. Acesso em: 18 dez. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.