Permanent education, community health agents, and humanization: challenges and advances in primary health care

Authors

  • Leandro Alexandre de Moura Cruz Junior Universidade Federal de Pernambuco - UFPE Author
  • Maria da Silva Soares Universidade Federal de Pernambuco - UFPE Author
  • Leandro José de Lucena Santos Universidade Federal de Pernambuco - UFPE Author
  • Débora Costa de Santana Universidade Federal de Pernambuco - UFPE Author
  • Dayana Maria de Oliveira Universidade Federal de Pernambuco - UFPE Author
  • Eviliane Lima de Santana Universidade Federal de Pernambuco - UFPE Author https://orcid.org/0009-0003-9385-1276

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14607127

Keywords:

Permanent Health Education, Community Health Agents, Unified Health System, Humanization, Primary Health Care

Abstract

The Unified Health System (SUS), based on the principles of universality, comprehensiveness, and equity, promotes humanization as a central focus of primary care. This study, based on an integrative literature review, analyzed how permanent health education, the role of community health agents (CHAs), and the principles of SUS can be articulated to strengthen more inclusive and effective practices. Permanent education was highlighted as a strategic tool to transform professional practices, promoting critical reflections and the collective construction of knowledge. CHAs play a crucial role in strengthening the link between health services and communities, enabling actions that are more adapted to local realities, although they face challenges such as labor precariousness. The principles of SUS remain indispensable guides for promoting equity, requiring strategies that translate these values into concrete actions. The findings reinforce that the integration of permanent education, the role of CHAs, and the principles of SUS can transform primary care, overcoming structural barriers and promoting more humanized and resolutive practices.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil.

Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Saúde. Sistema Único de Saúde (SUS).

BRASIL. Ministério da Saúde. Educação permanente em saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Estratégia Saúde da Família.

BRASIL. Lei n. 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências.

FERREIRA, L.; BARBOSA, JSA; ESPOSTI, CDD; CRUZ, MM Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 120, pág. 223-239, jan./mar. 2019.

GONÇALVES, Carla da Silva; NOVAIS, Rosa Lídia Diogo Freire da Silva; SANTOS, Silvana Cavalcanti dos. Análise do nível de satisfação da comunidade com relação ao papel do Agente Comunitário de Saúde (ACS), no município de Venturosa-PE. 2009.

LUCCHESSE, Patrícia T. R. Equidade na gestão descentralizada do SUS: desafios para a redução de desigualdades em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 8, n. 2, p. 439-448, 2003.

Published

2025-01-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

CRUZ JUNIOR, Leandro Alexandre de Moura; SOARES, Maria da Silva; SANTOS , Leandro José de Lucena; SANTANA, Débora Costa de; OLIVEIRA, Dayana Maria de; SANTANA, Eviliane Lima de. Permanent education, community health agents, and humanization: challenges and advances in primary health care. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 1, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.14607127. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/261.. Acesso em: 5 feb. 2025.