Fitting Solutions: a workshop on mathematical reasoning using logical blocks
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17135923Keywords:
Logical-mathematical reasoning, Manipulative materials, Mathematics didacticsAbstract
This qualitative article proposes the design of a classroom workshop aimed at fostering logical-mathematical reasoning through the articulation of logic, with emphasis on logical connectives. It adopts cooperative learning as its methodological approach, promoting positive interdependence, student protagonism, and collective knowledge construction. It is expected that students will develop cognitive, argumentative, and communicative skills in a meaningful way.
References
ALENCAR FILHO, Edgard de. Iniciação a lógica matemática. São Paulo: Nobel, 2002.
DAGHLIAN, J. Lógica e álgebra de Boole. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
FELICETTI, Vera Lúcia. Um estudo sobre o problema da matofobia como agente influenciador nos altos índices de reprovação na 1ª série do Ensino. Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FUENTES, Rodolfo. A Prática do design gráfico: uma metodologia criativa. São Paulo: Rosari, 2006.
GOLDSTEIN, L.; et al. Lógica: conceitos-chave em filosofia. Tradu ção de Lia Levy. Porto Alegre: Artmed, 2007.
GRINSPUN, Mirna. Educação tecnológica: fundamentos e práticas. São Paulo: Cortez, 2009.
JOHNSON, David W.; JOHNSON, Roger T. Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning. 5. ed. Boston: Allyn and Bacon, 1999.
LOPES, Claudia; FERNANDES, Deise B.; MELATO, Noemi; OCANHA, Patrícia; MEDEIROS, Sheire. As primeiras experiências matemáticas. O Segredo dos Números, 24 mar. 2013. Disponível em: https://amatematicasecreta.blogspot.com/2013/03/as-primeiras-experiencias-matematicas.html. Acesso em: 01 set. 2025.
PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 2008.
POLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1978.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
