Fitting Solutions: a workshop on mathematical reasoning using logical blocks

Authors

  • Abel Ângelo Diehl Universidade de Passo Fundo - UPF Author
  • Alan da Silva Correa Universidade de Passo Fundo - UPF Author
  • Ana Paula Borsatto Universidade de Passo Fundo - UPF Author
  • Clarice dos Santos Barros Universidade de Passo Fundo - UPF Author
  • Jefferson de Oliveira Universidade de Passo Fundo - UPF Author
  • João Vitor Martins Universidade de Passo Fundo - UPF Author
  • Luis Carlos da Silva Ribeiro Universidade de Passo Fundo - UPF Author
  • Patrick dos Santos Schmitz Universidade de Passo Fundo - UPF Author
  • Richard Bryan Rodrigues Marder Universidade de Passo Fundo - UPF Author

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17135923

Keywords:

Logical-mathematical reasoning, Manipulative materials, Mathematics didactics

Abstract

This qualitative article proposes the design of a classroom workshop aimed at fostering logical-mathematical reasoning through the articulation of logic, with emphasis on logical connectives. It adopts cooperative learning as its methodological approach, promoting positive interdependence, student protagonism, and collective knowledge construction. It is expected that students will develop cognitive, argumentative, and communicative skills in a meaningful way.

References

ALENCAR FILHO, Edgard de. Iniciação a lógica matemática. São Paulo: Nobel, 2002.

DAGHLIAN, J. Lógica e álgebra de Boole. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

FELICETTI, Vera Lúcia. Um estudo sobre o problema da matofobia como agente influenciador nos altos índices de reprovação na 1ª série do Ensino. Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUENTES, Rodolfo. A Prática do design gráfico: uma metodologia criativa. São Paulo: Rosari, 2006.

GOLDSTEIN, L.; et al. Lógica: conceitos-chave em filosofia. Tradu ção de Lia Levy. Porto Alegre: Artmed, 2007.

GRINSPUN, Mirna. Educação tecnológica: fundamentos e práticas. São Paulo: Cortez, 2009.

JOHNSON, David W.; JOHNSON, Roger T. Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning. 5. ed. Boston: Allyn and Bacon, 1999.

LOPES, Claudia; FERNANDES, Deise B.; MELATO, Noemi; OCANHA, Patrícia; MEDEIROS, Sheire. As primeiras experiências matemáticas. O Segredo dos Números, 24 mar. 2013. Disponível em: https://amatematicasecreta.blogspot.com/2013/03/as-primeiras-experiencias-matematicas.html. Acesso em: 01 set. 2025.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 2008.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1978.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2025-09-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

DIEHL, Abel Ângelo; CORREA, Alan da Silva; BORSATTO, Ana Paula; BARROS, Clarice dos Santos; OLIVEIRA, Jefferson de; MARTINS, João Vitor; RIBEIRO, Luis Carlos da Silva; SCHMITZ, Patrick dos Santos; MARDER, Richard Bryan Rodrigues. Fitting Solutions: a workshop on mathematical reasoning using logical blocks. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 6, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.17135923. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/461.. Acesso em: 5 dec. 2025.