Extracurricular internship at SAMU and its importance for academic and professional training: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15202842Keywords:
Emergency Medical Services, Medical Internship, Emergency Treatment, Emergency Relief, Medical EducationAbstract
The Mobile Emergency Care Service (MECS), number 192, serves to meet a vast demand for urgent and emergency cases, preventing deaths, and its function should not be confused with resolving routine non-emergency or low-complexity situations. This is a descriptive, qualitative study in the form of an experience report. The experience was carried out by medical students during an extracurricular internship at MECS, with active participation in the routine of the multidisciplinary team under supervision. The practice involved integration into the team, participation in clinical and trauma care, transportation of critical patients and support in events with multiple victims. The internship provided direct contact with essential procedures in emergencies, such as cardiopulmonary resuscitation, orotracheal intubation, intravenous access, administration of medications and use of defibrillators. Repetition in various clinical scenarios improved technical skills and safety in execution. Furthermore, the experience developed the ability to make quick decisions under pressure, clinical reasoning and confidence in critical situations, and a broad view of the importance of pre-hospital care. Therefore, the experience described helped to integrate and raise awareness among medical students about emergency care, offering unique perspectives that complement traditional teaching. The experience provided significant learning about the dynamics of the service, the working conditions of professionals, the importance of teamwork and the development of essential skills for medical practice, in addition to highlighting the challenges faced in the daily life of MECS.
References
ADRIANO, Maria Soraya Pereira Franco; ALMEIDA, Mônica Rafaela de; RAMALHO, Pâmela Peronico Leite; et al. ESTRESSE OCUPACIONAL EM PROFISSIONAIS DA SAÚDE QUE ATUAM NO SERVIÇO DE ATENDIMENTO MÓVEL DE URGÊNCIA DE CAJAZEIRAS - PB. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, v. 21, n. 1, p. 29–34, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6032.2017v21n1.16924
BARBOSA, Guilherme Chacon Martinez Dastre; SIQUEIRA, Leonardo de Sousa. Vivência no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência durante o internato: um relato de experiência. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 49, n. 1, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v49.1-2024-0098
CONTE, H. et al. ATENDIMENTO PRÉ-HOSPITALAR NA BAIXADA CUIABANA: RELATO DE EXPERIÊNCIA DAS PRÁTICAS NO SAMU CUIABÁ - MT. Anais da Mostra Científica do Programa de Interação Comunitária do Curso de Medicina, v. 7, 2024. Disponível em: https://periodicos.univag.com.br/index.php/picmed/article/view/2802
FILIPE, E. D. et al. Nurses’ experience regarding patient safety in mobile pre-hospital care. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 77, n. 5, 1 jan. 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/LdkGPrNftPBgZjs4hzBfxXL/?lang=en
GUILHERME; LEONARDO. Vivência no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência durante o internato: um relato de experiência. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 49, n. 1, 1 jan. 2025.. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/bDx46bk5X4Tw7xNVhj3sqJP/
LÚCIA, A. A contribuição do estágio curricular no SAMU Maceió para a promoção médica. Ufal.br, 2015. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/riufal/1914
O’DWYER, G. et al. O processo de implantação do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência no Brasil: estratégias de ação e dimensões estruturais. Cadernos de Saúde Pública, v. 33, n. 7, 7 ago. 2017. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28792986/
OLIVEIRA, C. C. M. DE; O’DWYER, G.; NOVAES, H. M. D. Desempenho do serviço de atendimento móvel de urgência na perspectiva de gestores e profissionais: estudo de caso em região do estado de São Paulo, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, n. 4, p. 1337–1346, abr. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/SxSdVXmTfCDBLZMgZrgsNcy/?lang=pt
ORSI, A. et al. Perceptions and experiences of medical student first responders: a mixed methods study. v. 22, n. 1, 14 out. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03791-z
PINHEIRO, E. P. et al. Formação para o Trabalho em Saúde: Vivências no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU). Disponível em: <http://conferencia2016.redeunida.org.br/ocs/index.php/congresso/2016/paper/view/6058>. Acesso em: 22 mar. 2025.
PRADO, J. N. DA S.; SILVA, J. K. DA. Estágio extracurricular no SAMU: ferramenta potencializadora na formação de acadêmicos de enfermagem. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, v. 8, n. 12, p. e8122305–e8122305, 27 nov. 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19198
VIEIRA, O. L. G. F.; MEIRA, F. DE B.; MARINHO, M. DOS S. A IMPORTÂNCIA, LIMITAÇÕES E DIFICULDADES DO SAMU 192: REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA. UNILUS Ensino e Pesquisa, v. 18, n. 51, p. 279–286, 31 ago. 2021. Disponível em: http://revista.unilus.edu.br/index.php/ruep/article/view/1422
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
