The effects of depression on the learning process

Authors

  • Nívia Larice Rodrigues de Freitas Universidade Nilton Lins Author
  • Jéssica Pâmela Cândido de Carvalho Silva Universidade do Estado de Mato Grosso Author
  • Rodrigo Manoel Ferreira Carrapeiro Universidade Federal do Amazonas Author
  • Daniel Batista do Nascimento Santos Silva Universidade de Brasília Author
  • Charles Fabian de Lima Universidade Federal de Jataí Author
  • Lúcio Roberto Távora Pereira Portela Universidade Federal do Ceará Author
  • Quintiliana Maria Albuquerque Carvalho Universidade Estadual do Piauí Author
  • Nicole Girotto Vieira de Lima Universidade Positivo Author
  • Glaucia Alyne Nunes de Lacerda Universidade Federal de Pernambuco Author
  • Kliver Souza Diniz Fametro Author
  • Fernanda Reis da Silva Universidade Federal de Roraima Author
  • Vanuza Rodrigues de Saboia UECE Author
  • Allyne Kelly Carvalho Farias Faculdade de Saúde, Ciências Humanas e Tecnológicas do Piauí – Uninovafapi Author
  • Karolyne Gomes Miranda Unievangélica Author
  • Lucas Pereira Barreto e Silva Universidade UniEVANGÉLICA Author
  • Alana Carvalho Evaristo Universidade Nilton Lins Author
  • Rodrigo Daniel Zanoni Faculdade São Leopoldo Mandic Campinas - SP Author

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14944774

Keywords:

Depression, Learning, Mental Health

Abstract

Depression is a prevalent psychiatric condition that affects various aspects of individuals' lives, including learning. This disorder compromises cognitive functions such as memory, attention, and motivation, directly impacting academic performance. The aim of this study is to investigate the effects of depression on the learning process, focusing primarily on its impact on memory, concentration, and motivation in students. This is a qualitative narrative review, analyzing studies published between 2020 and 2025. The search was conducted in academic databases such as SciELO, Google Scholar, PubMed, and Lilacs, selecting articles in Portuguese. The findings indicate that depression severely impairs learning, particularly affecting memory and motivation in students. Additionally, the pandemic exacerbated these effects, with many students experiencing symptoms of anxiety, stress, and demotivation, leading to compromised academic performance. Therefore, depression has a significant impact on the learning process, especially in higher education. The lack of effective public policies and psychological support in educational institutions worsens these issues, highlighting the urgent need for interventions that promote both emotional and academic well-being among students.

References

COSTA, LVVT et al. Prevalência e fatores associados à depressão e ansiedade em alunos de terapia ocupacional submetidos a metodologias ativas de ensino. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, PR, v. 4, n. 4, p.17671-17686, 2021.

DE BRITO, Vitória Feitosa et al. O ensino remoto e pandemia: saúde mental e vivências subjetivas dos adolescentes. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 17, n. 50, p. 464-487, 2024.

DO NASCIMENTO, Gláucia Monteiro et al. Dificuldades de aprendizagem e depressão infanto juvenil no contexto escolar: intervenções. 2020.

DO NASCIMENTO, João Pedro Oliveira et al. A depressão infantil no rendimento escolar. 2020.

ESTEVES, Cristiane Silva et al. Avaliação de sintomas depressivos em estudantes durante a pandemia do COVID-19. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, v. 9, n. 1, p. 9-17, 2021.

FARIA, Henrique Larenas; SILVA, Wesley Kaique. A comédia como ferramenta para o tratamento da depressão. Revista Remecs-Revista Multidisciplinar de Estudos Científicos em Saúde, v. 7, n. 12, p. 63-74, 2022.

GERLACH, Cláudia Miró et al. Sintomas de ansiedade, depressão e estresse em residentes multiprofissionais de um hospital público. Research, Society and Development, v. 11, n. 7, p. e15711729774-e15711729774, 2022.

LELIS, Karen de Cássia Gomes et al. Sintomas de depressão, ansiedade e uso de medicamentos em universitários. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, n. 23, p. 9-14, 2020.

MONTENEGRO-PIRES, Júlia Leite; ALVES DE SOUSA, Milena Nunes. Depressão entre estudantes de Medicina no ano de 2022: um estudo comparativo entre o ensino tradicional e o ativo. CES Medicina, v. 36, n. 3, p. 9-25, 2022.

PEREIRA, Inês Isabel de Campos. Relação entre depressão e perda de capacidade olfativa. 2020. Tese de doutorado.

PEREIRA, Mara Dantas; DA SILVA, Joilson Pereira. Fatores associados à autoeficácia, ansiedade e depressão em estudantes disléxicos: revisão integrativa da literatura. Revista Thêma et Scientia, v. 11, n. 2, p. 59-78, 2021.

ROCHA, Monique Ferreira et al. O desencadeamento da ansiedade e da depressão no âmbito acadêmico: uma revisão de literatura. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 8, n. 24, p. 20-32, 2021.

SILVA, AVV da; SANTOS, Helisandra dos Reis; PAULA, Luiz Henrique. Os desafios enfrentados no processo de ensino e aprendizagem em tempos de pandemia nos cursos de graduação. Anais VII CONEDU-Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020.

SANTO DA LUZ, Ana Clara Espírito; DE CASTRO FÉLIX, Luana Carla; DE ALMEIDA LOPES, Letícia. Impacto do declínio do desempenho cognitivo natural nos processos de aprendizagem e inclusão digital. Humanidades em Diálogo, v. 11, p. 171-181, 2022.

VIEIRA, Adriane et al. Efeitos dos programas de residência na aprendizagem e na qualidade de vida dos profissionais de saúde. 2021.

Published

2025-02-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

FREITAS, Nívia Larice Rodrigues de et al. The effects of depression on the learning process. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 2, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.14944774. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/337.. Acesso em: 5 dec. 2025.