Nutritional interventions and physical activities in the treatment of autism spectrum disorder: impact on physical health, behavior, and cognitive development

Authors

  • Noan da Cruz Silva Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Author
  • Ademilson Vieira Júnior Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Author
  • Myrella Evelyn Nunes Turbano IESVAP Author
  • Letícia Santos Azevedo UNIPTAN Author
  • Marcelo Campos Pontes Pós-Graduação em Docência do Ensino Superior e Gestão, Administração e Coordenação Escolar Author
  • Felipe dos Santos Teixeira Uninter Author
  • Aluanne Brasileiro Rocha IESVAP Author
  • Laísa Vieira Menezes Cruz CEUMA Author
  • Kelly Daiana Diniz da Costa Freire Universidade Ceuma Author
  • Enderson Sousa Fernandes FAMEAC - IDOMED Author

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13767803

Keywords:

Autism, Nutritional interventions, Physical activity, Cognitive development, Behavior

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition that involves challenges in communication and behavior, and recent studies indicate that nutritional and physical interventions can improve the quality of life for affected individuals. This study analyzed the impact of these interventions through an integrative literature review, selecting studies from databases such as PubMed and SciELO. Gluten- and casein-free diets, combined with omega-3 and vitamin supplementation, have shown promise in reducing behavioral symptoms and improving gastrointestinal health in some patients, although results vary significantly. Additionally, physical activities such as swimming and running have demonstrated benefits in motor development and reducing repetitive behaviors; however, there is still a need for standardization in intervention protocols. Food selectivity is a common issue in children with ASD, requiring multiprofessional approaches to optimize nutritional intake and improve well-being. It is concluded that, although nutritional and physical interventions show potential, the variability of results highlights the importance of further research to consolidate evidence and promote more effective and personalized therapeutic approaches.

References

CARVALHO, J. A.; SANTOS, C. S. S.; CARVALHO, M. P.; SOUZA, L. S. Nutrição e autismo: considerações sobre a alimentação do autista. Revista Científica do ITPAC, Araguaína, v. 5, n. 1, 2012.

PAIVA, G. S. J.; ANDRADE GONÇALVES, É. C. B. Educação nutricional e autismo: qual caminho seguir. Raízes e Rumos, v. 8, n. 2, p. 98-114, 2020.

GOMES, A. B. et al. A importância da nutrição adequada em crianças portadoras de transtorno do espectro do autismo e melhoria de vida. Research, Society and Development, v. 11, n. 14, p. e583111436778-e583111436778, 2022.

BARBOSA, A. B.; FIGUEIRÓ, R. Autismo: Como amenizar os sintomas através da alimentação e contribuir no processo ensino-aprendizagem. Research, Society and Development, v. 10, n. 6, p. e25510615704-e25510615704, 2021.

BARBOSA, F. C. et al. A nutrição no transtorno do espectro autista: benefícios de intervenções dietéticas na infância. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, v. 12, n. 2, p. 330-338, 2023.

DAMASCENO, F. M. et al. Microbiota intestinal e autismo: uma revisão integrativa de literatura. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 28, n. 304, 2023.

LOURENÇO, C. C. V. et al. Avaliação dos efeitos de programas de intervenção de atividade física em indivíduos com transtorno do espectro do autismo. Revista Brasileira de Educação Especial [online]. 2015, v. 21, n. 2, p. 319-328. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382115000200011. Acesso em: 9 set. 2024.

SOWA, M.; MEULENBROEK, R. Effects of physical exercise on autism spectrum disorders: a meta-analysis. Research in Autism Spectrum Disorders, v. 6, n. 1, p. 46-57, 2012.

LOURENÇO, C. C. V. et al. A eficácia de um programa de treino de trampolins na proficiência motora de crianças com transtorno do espectro do autismo. Revista Brasileira de Educação Especial [online]. 2016, v. 22, n. 1, p. 39-48. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000100004. Acesso em: 10 set. 2024.

NASCIMENTO, J. P. A. et al. Avanços no desenvolvimento motor e interação social de crianças com TEA: efeitos do exercício físico. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 6, n. 3, p. 1605-1616, 2024. DOI: 10.36557/2674-8169.2024v6n3p1605-1616. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/1702. Acesso em: 9 set. 2024.

SBP – SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de Orientação: Transtorno do Espectro do Autismo. Departamento de Pediatria do Desenvolvimento e Comportamento. v. 5, p. 187, 2019. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/21775c-MO_-_Transtorno_do_Espectro_do_Autismo.pdf. Acesso em: 26 set. 2023.

Published

2024-09-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

SILVA, Noan da Cruz et al. Nutritional interventions and physical activities in the treatment of autism spectrum disorder: impact on physical health, behavior, and cognitive development. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 1, n. 6, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.13767803. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/180.. Acesso em: 15 dec. 2025.