Comprehensive analysis of the epidemiological profile of patients with attention deficit hyperactivity disorder
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13357423Keywords:
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Epidemiology, Patient ProfileAbstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neuropsychiatric condition that affects children and adults, characterized by persistent symptoms of inattention, hyperactivity and impulsivity, impacting academic, social and professional performance. The global prevalence of ADHD varies from 5% to 10%, being similar in Brazil, where genetic, biological and environmental factors influence the development of the disorder. Furthermore, ADHD often coexists with comorbidities such as anxiety and depression. This study carried out an analysis of the epidemiological profile of ADHD, addressing prevalence, risk factors and associated comorbidities, with the aim of contributing to the formulation of public policies and effective clinical strategies for diagnosis and treatment. The research was conducted through a qualitative and exploratory literature review. The results showed that ADHD involves genetic and neurobiological factors, with dysfunctions in the prefrontal cortex and basal ganglia. The highest prevalence was identified in Southeast Brazil, due to population and socioeconomic factors. The disorder mainly affects children between 6 and 12 years old, with a higher prevalence among boys and white children. ADHD compromises several areas of life, impacting patients' quality of life. Treatment should include multimodal interventions adapted to individual needs, combining pharmacological and therapeutic approaches. It is essential to develop public policies that improve diagnosis and access to treatment to reduce disparities in ADHD care.
References
ALMEIDA, Juliana Vieira Queiroz; MUNIZ, Renan Bezerra; DE MOURA, Lauro Eustáquio Guilanda. Fatores de risco ambientais para o transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Revista de Medicina, v. 102, n. 4, 2023.
BENCZIK, Edyleine Bellini Peroni; CASELLA, Erasmo Barbante. Compreendendo o impacto do TDAH na dinâmica familiar e as possibilidades de intervenção. Revista Psicopedagogia, v. 32, n. 97, p. 93-103, 2015.
BRAGA, Amanda Teixeira et al. Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade em crianças: uma revisão bibliográfica. Research, Society and Development, v. 11, n. 16, p. e407111638321-e407111638321, 2022.
CASTRO, Carolina Xavier Lima; DE LIMA, Ricardo Franco. Consequências do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) na idade adulta. Revista Psicopedagogia, v. 35, n. 106, p. 61-72, 2018.
DE ARAÚJO RODRIGUES, Ana Raisla et al. Alterações anatômicas e funcionais do cérebro de pacientes com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 5, n. 4, p. 27-41, 2023.
DE SOUSA, Christiane Alves; CAVALCANTE, Leticia Silva; LIMA, Catarina Paiva Verona. O uso da Atomoxetina e Metilfenidato na terapêutica do TDAH. Brazilian Journal of Health Review, v. 7, n. 3, p. e69855-e69855, 2024.
DIOGO, Millena Cardoso dos Santos; AKERMAN, Laila Pires Ferreira; BORSA, Juliane Callegaro. Sintomas de hiperatividade e déficit de atenção em uma amostra de crianças escolares Brasileiras. Contextos Clínicos, v. 13, n. 3, p. 828-848, 2020.
EFFGEM, Virginia; ROSSETTI, Claudia Broetto. Representação de TDAH em meninos diagnosticados com o transtorno. Psicologia Revista, v. 26, n. 2, p. 255-280, 2017.
FARIAS, Cid Pinheiro et al. Condições de nascimento e transtorno do déficit de atenção com hiperatividade (TDAH) em adultos nas coortes de nascimento de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, de 1982 e 1993. Cadernos de Saúde Pública, v. 39, p. e00138122, 2023.
FERREIRA, Rodrigo Ramires; MOSCHETA, Murilo dos Santos. A multiplicidade do TDAH nas diferentes versões produzidas pelas ciências no Brasil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 35, p. e3539, 2019.
FRANCA, Emanuele Janoca et al. Importância do diagnóstico precoce em crianças com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade: revisão narrativa. Revista Eletrônica Acervo Científico, v. 35, p. e7818-e7818, 2021.
KOLTERMANN, Gabriella. Sintomas de TDAH, desempenho neurocognitivo e nível socioeconômico em crianças de 3º e 4º anos do ensino fundamental. 2018.
LACERDA, Gabriela Nunes et al. Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade em crianças na era digital: O impacto das telas eletrônicas. Research, Society and Development, v. 12, n. 13, p. e128121344260-e128121344260, 2023.
LEITE, Donizete Tadeu et al. Sintomas do TDAH em crianças e adolescentes: causa ou consequência do ambiente familiar?. 2017.
LIMA, Isla Barbosa Leite. TDAH e as relações sociais: dificuldades, desafios e estratégias para melhorar a qualidade de vida de crianças e adolescentes. Brazilian Journal of Development, v. 9, n. 8, p. 24115-24127, 2023.
MURAD, Gabriela Abreu et al. O impacto do diagnóstico precoce e intervenção em crianças com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). Brazilian Journal of Health Review, v. 6, n. 5, p. 20116-20134, 2023.
OLIVEIRA, Geana Alvarenga de. A CONTRIBUIÇÃO DA TERAPIA COGNITIVO-COMPORTAMENTAL NO TRATAMENTO DO TRANSTORNO DE DÉFICIT DE ATENÇÃO E HIPERATIVIDADE (TDAH) EM CRIANÇAS E ADOLESCENTES. 2023.
RIBEIRO, Aaron Dantas Borges et al. MAPEANDO O TDAH NO BRASIL: PREVALÊNCIA E DESIGUALDADES POR REGIÃO, FAIXA ETÁRIA E RAÇA. Revista Contemporânea, v. 4, n. 7, p. e5267-e5267, 2024.
SATO, Lucia Yulico Ishii et al. Atualização sobre transtorno e déficit de atenção/hiperatividade e medicalização nas escolas municipais do ensino fundamental de Maringá. Aletheia, v. 54, n. 2, 2021.
SILVA, Katia Beatriz Corrêa; CABRAL, Sérgio Bourbon. Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade-TDAH. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DO DEFICIT DE ATENÇÃO-ABDA.
SOARES, Isadora Veras Araújo et al. ASPECTOS CLÍNICOS E EPIDEMIOLÓGICOS DO TRANSTORNO DO DÉFICIT DE ATENÇÃO E HIPERATIVIDADE (TDAH): UMA REVISÃO DE LITERATURA. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 6, n. 6, p. 499-514, 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.