Impacts of multiprofessional intervention on the food and psychomotor stimulation of autistic children
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14762652Keywords:
Patient Care Team, Psychomotor Performance, Feeding Behavior, Autism Spectrum DisorderAbstract
The Autism Spectrum Disorder (ASD) affects communication, behavior, and sensory skills, presenting challenges such as feeding difficulties and delays in motor development. The multiprofessional approach, which integrates nutritionists, therapists, and other professionals, is effective in addressing these limitations, aiming to improve food acceptance and motor development. This study aims to evaluate the impacts of these interventions on feeding and psychomotor stimulation. Children with ASD face feeding and psychomotor difficulties, such as food selectivity and delays in motor development. The joint action of professionals from different health areas can improve these aspects, promoting more balanced nutrition and motor development, which are essential for independence and social interaction. A systematic review of the literature was conducted to evaluate the impacts of multiprofessional intervention in ASD, focusing on studies published between 2020 and 2024. The analysis involved 56 studies, of which 12 were selected for final evaluation. The multiprofessional intervention showed improvements in food acceptance, motor skills, and the children’s quality of life. The integrated approach contributed to advancements in feeding and motor skills, reflecting greater independence and social interaction. The study confirms the effectiveness of multiprofessional intervention for children with ASD, highlighting the importance of personalizing strategies and engaging families in the therapeutic process. The interdisciplinary approach is essential for the overall development of these children.
References
ARAÚJO, R. A. et al. Produção científica acerca da assistência de enfermagem aos pacientes portadores do transtorno do espectro autista. 2024. Disponível em: https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/handle/123456789/8079. Acesso em: 24 jan. 2025.
BAUMBLATT, A. P. Sistematização da assistência multiprofissional direcionada a crianças com síndrome de Down em um hospital universitário. 2024. Dissertação de Mestrado. Disponível em: http://repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/bitstream/handle/unirio/14114/3_PTT_Anna_Baumblatt.pdf?sequence=2&isAllowed=y. Acesso em: 18 jan. 2025.
GONÇALVES, M. V. et al. Assistência da equipe multiprofissional no atendimento a criança com Síndrome do Aspecto Autista (TEA). Research, Society and Development, v. 13, n. 10, p. e108131047122-e108131047122, 2024. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/47122. Acesso em: 20 jan. 2025.
HERTZBERG, J. C. Intervenção Precoce no sul do Brasil: Perspectiva das Famílias de Crianças com Transtorno do Espectro do Autismo. 2021. Dissertação de Mestrado. Universidade do Minho (Portugal). Disponível em: https://www.proquest.com/openview/86eac5414ead76914908e0d7b8d3adba/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2026366&diss=y. Acesso em: 23 jan. 2025.
MEDEIROS, T. M. L; LORENA, S. B; MARCELINO, J. F. Q. Construção e validação de instrumento de avaliação das atividades de vida diária de crianças com transtorno do espectro autista para terapeutas ocupacionais. 2024. Disponível em: https://repositorio.fps.edu.br/handle/4861/1150. Acesso em: 13 jan. 2025.
NASCIMENTO, A. S. et al. Atuação do Enfermeiro na assistência à criança com Transtorno do Espectro Autista (TEA): uma revisão integrativa. Revista Eletrônica Acervo Enfermagem, v. 19, p. e10523-e10523, 2022. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/enfermagem/article/view/10523. Acesso em: 18 jan. 2025.
NASCIMENTO, I. G. Assistência de enfermagem em salas de apoio na promoção do auto cuidado de crianças com espectro autista (TEA)–revisão de literatura. Revista Extensão, v. 7, n. 4, p. 58-87, 2023. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/extensao/article/view/6899. Acesso em: 22 jan. 2025.
OLIVEIRA, C. S. et al. Terapia de integração sensorial e comportamento de seletividade alimentar no transtorno do espectro autista: estudo de caso. Research, Society and Development, v. 11, n. 15, p. e252111526665-e252111526665, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/26665. Acesso em: 20 jan. 2025.
ROSA, M. E. R. C. et al. Desenvolvimento de produto educativo para crianças com transtorno de espectro autista a partir da reciclagem de resíduos poliméricos gerados por impressão 3D. 2022. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/xmlui/handle/riufcg/26226. Acesso em: 22 jan. 2025.
SANTANA, L. L. S. Suporte social e satisfação parental das mães e a relação com o desenvolvimento de crianças com autismo. 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19704. Acesso em: 24 jan. 2025.
SILVA, L. E. S. C. et al. A proteção jurídica da criança e do adolescente com transtorno do espectro autista: uma análise acerca da garantia do direito fundamental à saúde. 2023. Disponível em: http://repositorio.undb.edu.br/handle/areas/1017. Acesso em: 23 jan. 2025.
SOUZA, A. N. Puericultura e diagnóstico precoce do transtorno do espectro autista na atenção primária à saúde: avaliação da implantação de instrumento de triagem. 2024. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/78210. Acesso em: 23 jan. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.