Contributions of Neuroscience to the Learning Process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15623655

Keywords:

Neuroscience, Learning, Education, Teachers, Pedagogical methodologies

Abstract

By contextualizing Neuroscience's contribution to learning, a process emerges that underpins this educational environment, with the aim of supporting the school community and promoting students' cognitive development.  Considering the indispensable role of educators in this teaching-learning process, it is necessary to identify this teaching practice. This work aims to explore how neuroscientific knowledge can improve educational practices and promote more effective learning, given its importance for education. The methodology for developing the scientific research was carried out by means of a bibliographical survey using a qualitative approach, i.e. basing its construction on consistent information about the subject under discussion in the field of science. Results: The results showed that incorporating knowledge of neuroscience into education is essential for improving the learning process. Understanding how the brain works, how students process and store information and how factors such as feelings and external stimuli affect learning allows teachers to create more effective teaching methods.

References

ALVAREZ, A.; LEMOS, I.C. Os neurobiomecanismos do aprender: a aplicação de conceitos no diaa-dia escolar e terapêutico. Revista de Psicopedagogia, 2006, 23(71):181- 189.

AMARAL, Jonathan H. A educação no “século cérebro”: análise de interlocutores entre Neurociências e Educação a partir dos Estudos da Ciência. Tese de Doutorado, UFRS. Porto Algre, RS, 2016.

AMRE, Bridget K.; PIANTA, Robert C. Student-teacher relationships (Relações aluno-professor). 2006.

BARTOSZECK, Amauri Betini. Neurociência na educação. Revista Eletrônica Faculdades Integradas Espírita, v. 1, p. 1-6, 2006.

BRANDÃO, Marcus Lira - As bases biológicas do comportamento: introdução à neurociência. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária, 2004. 223p. ilus. ISBN 85-12-40630-5

CHAVES, Aucélio et al., A neurobiologia do aprendizado na prática. Leya, 2017.

CHAVES, José Mário. Neuroplasticidade, memória e aprendizagem: Uma relação atemporal. Revista Psicopedagogia, v. 40, n. 121, p. 66-75, 2023.

COSENZA, Ramon; GUERRA, Leonor. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: ArtMed, 2011.

COSENZA, Ramon; GUERRA, Leonor. Neurociência e educação. Artmed Editora, 2009.

COSTA, Raquel Lima Silva. Neurociência e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v. 28, p. e280010, 2023.

DA SILVA ARAÚJO, Francisco Geovane; MENEZES, Daniel Brandão; DE SOUSA BEZERRA, Karoline. Neurociência e o ensino da matemática: um estudo sobre os estilos de aprendizagem e as inteligências múltiplas. Research, Society and Development, v. 8, n. 12, p. e198121670, 2019.

DA SILVA OLIVEIRA, S., & SALVIANO, M. DE F. Neurociência e educação. REVISTA EIXO, 2023, 12(3), 78-86.

DA SILVA, Clarice Gomes; NÓBREGA, Manassés Pereira. Uma abordagem neurocientífica sobre a importância das emoções para o processo de aprendizagem significativa. Seven Editora, p. 690-702, 2024.

DA SILVA, Fábio Eduardo. Neurociência e aprendizagem:: uma aventura por trilhas da neuroeducação. Editora Intersaberes, 2021.

DA SILVA, Sirléia Bacelar Araújo. A Importância da Neurociência no Processo Educativo. Revista Psicologia & Saberes, v. 9, n. 15, p. 91-97, 2020.

DAVIM, Juliana do Amaral Carneiro Silva. Novos olhares sobre alfabetização: neurociência como ferramenta evolutiva para compreender o processo de ensinar e aprender. In: CONEDU-VII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 2020.

DE CARVALHO, Clecilene Gomes; JUNIOR, Dejanir José Campos; DE SOUZA, Gleicione Aparecida Dias Bagne. Neurociência: uma abordagem sobre as emoções e o processo de aprendizagem. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 17, n. 1, 2019.

EAGLEMAN,D.Cérebro: uma biografia. 1ª edição. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2017

FEITOSA, Maria Vanessa et al. Participação dos familiares na educação escolar: contribuições para a aprendizagem e desenvolvimento da criança. 2022.

FISCHER, Kurt W. Relations between brain and cognitive development. Child Development, v. 58, n. 3, p. 623-32, 1987. PMID: 3608642.

FLOOK, Lisa et al. Mindfulness para professores: um estudo piloto para avaliar os efeitos sobre o estresse, o esgotamento e a eficácia do ensino. Mente, Cérebro e Educação, v. 7, n. 3, p. 182-195, 2013.

FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016.

GARCÍA SÁNCHEZ, Jesús-Nicasio. Dificuldades de aprendizagem e intervenção psicopedagógica. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

GARCIA, Luiz Fernando. O cérebro de alta performance: como orientar seu cérebro para resultados e aproveitar todo o seu potencial de realização. Editora Gente Liv e Edit Ltd, 2016.

GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLEMAN, Daniel. Trabalhando com a inteligência emocional. Objetiva, 1999.

GRIGORENKO, Elena L.; STERNBERG, Robert J. Crianças Rotuladas: o que é necessário saber sobre as Dificuldades de Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2003.

IZQUIERDO, I. A., MYSKIW, J. C., BENETTI, F., & FURINI, C. R. G. Memória: tipos e mecanismos - achados recentes. REVISTA USP (São Paulo), 2013, (98), 9-16

JUNIOR, José Carlos Guimarães et al. Inteligência Artificial e neuroeducação: O futuro do ensino personalizado. LUMEN ET VIRTUS, v. 15, n. 39, p. 2241-2251, 2024.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LEMOS, Bernardo Alves Lobo da Cunha. Uma revisão sistemática sobre o papel da inteligência artificial no ensino superior para promoção da aprendizagem adaptativa. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2024. 109 f.

NASCIMENTO, H. DOS S. S., & ARAÚJO, F. R. D. INCLUSÃO ESCOLAR E NEUROCIÊNCIA: ADAPTAÇÕES PARA DIFERENTES ESTILOS DE APRENDIZAGEM . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(5), 2024, 66–76. https://doi.org/10.51891/rease.v10i5.13737 Acesso em: 23 de agosto de 2024.

NOGARO, Arnaldo; ECCO, Idanir; NOGARO, Ivania. Sono e seus interferentes na aprendizagem. Educação Em Revista, v. 19, n. 2, p. 95-108, 2018.

OLIVEIRA, Gilberto G. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário na formação de professores. Dissertação de mestrado, Universidade de Uberaba. Uberaba, MG, 2011.

OLIVEIRA, Gilberto Gonçalves de. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário na formação de professores. Educação. UNISINOS, p. 13-24, 2014.

OLIVEIRA. Gilberto Gonçalves. Neurociência e os Processos Educativos: Um saber Necessário na Formação de Professores. Uberaba 2011. Disponível em: < https://www.uniube.br/biblioteca/novo/base/teses/BU000205300.pdf> Acesso em: 16 agosto de 2024.

PIEDADE, Luane Rafaela da Silva. Plasticidade neural em cegos congenitos e os ganhos linguisticos. 2022. 14 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Especialização em Educação Especial e Inclusão Socioeducacional, Campus Universitário de Belém, Universidade Federal Rural Da Amazônia, Belém, 2022.

RAMOS, Angela Souza da Fonseca. Dados recentes da neurociência fundamentam o método "Brain based learning". Rev. psicopedag., São Paulo , v. 31, n. 96, p. 263-274, 2014 .

RELVAS, Marta Pires. Neurociência Na Prática Pedagógica. Rio De Janeiro: Wak, 2012.

RELVAS, Marta Pires. Neurociência na prática pedagógica. Digitaliza Conteudo, 2023.

RODRIGUES, R. G. et al., Aprofundando o conhecimento sobre a zona de desenvolvimento proximal (ZDP) de Vygotsky. Revista carioca de ciência, tecnologia e educação, v. 6, n. 1, p. 2-15, 2021.

SALDANHA, C. C., ZAMPRONI E. C. B. & BATISTA, M. L.A. Semana Pedagógica-Estilos De Aprendizagem. Paraná, 2016.

SALLA, Fernanda. Neurociência: como ela ajuda a entender a aprendizagem. Nova Escola, v. 217, 2012.

SILVA, Alessandra A. Brandão; SILVA, Rosa Jussara Bonfim. A IMPORTÂNCIA DA NEUROCIÊNCIA NA EDUCAÇÃO. Revista Educação In Loco, v. 3, n. 1, p. 108-130, 2024.

TIEPPO, Carla. Uma viagem pelo cérebro: A via rápida para entender neurociência: 1a edição revisada e atualizada. Editora Conectomus, 2019.

VYGOTSKY, L. S. Interação Entre Aprendizado E Desenvolvimento. In: A Formação Social Da Mente. 4. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

ZINS, Joseph E. et al. A base científica que liga a aprendizagem social e emocional ao sucesso escolar. Revista de consulta educacional e psicológica, v. 17, n. 2-3, p. 191-210, 2007.

Published

2025-06-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

GURSEN, Ana Paula Cordeiro Chaves. Contributions of Neuroscience to the Learning Process. Journal of Social Issues and Health Sciences (JSIHS), [S. l.], v. 2, n. 5, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15623655. Disponível em: https://ojs.thesiseditora.com.br/index.php/jsihs/article/view/414.. Acesso em: 13 dec. 2025.